Vrijwilligers

Bij Anton Constandse kunnen we niet zonder vrijwilligers. Zij leveren een waardevolle bijdrage aan het leven van onze cliënten. Als vrijwilliger ondersteun je hen door samen deel te nemen aan activiteiten. Denk aan samen koken, creatief bezig zijn of gewoon een praatje maken. Je kunt ook als bijvoorbeeld chauffeur of yogadocent werken.

Ben je vrijwilliger bij Anton Constandse, dan fungeer je als brug tussen de leefwereld van cliënten en de samenleving. Dankzij jouw ondersteuning vergroot je de zelfstandigheid van cliënten. Je helpt bij het opbouwen van een sociaal netwerk en versterkt zo hun band met het dagelijks leven. Dat je dit onbetaald doet, is van groot belang voor deze mensen. Jouw belangeloze inzet kan cliënten het gevoel geven dat ze ertoe doen.

Klik hier voor de website van Den Haag Doet met onze vrijwilligersvacatures.

Praktische informatie

Als (toekomstige) vrijwilliger bij Anton Constandse is het belangrijk om een aantal praktische zaken goed te begrijpen. Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

We werken met een kwetsbare doelgroep. Daarom vragen we al onze vrijwilligers om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Justis (de screeningsautoriteit van het ministerie van Justitie en Veiligheid) geeft deze verklaring af als er geen redenen bekend zijn waarom je dit specifieke vrijwilligerswerk niet kan of mag uitvoeren. Je krijgt het aanvraagformulier digitaal van Anton Constandse toegestuurd na het kennismakingsgesprek. Wij betalen de kosten voor de VOG.

Vrijwilligersovereenkomst

Als je vrijwilligerswerk bij ons komt doen, krijg je een vrijwilligersovereenkomst. Hierin leggen we vast dat je onbetaalde arbeid verricht. Ook jouw rechten, plichten en afspraken met betrekking tot ureninzet, vergoedingen (zoals reiskosten) en verzekeringen staan erin. Ook vind je er regelingen over omgangsvormen en privacy. De overeenkomst teken je voor aanvang van jouw werkzaamheden.

Proeftijd

Elke nieuwe vrijwilliger krijgt een proeftijd van twee maanden. Zo kunnen zowel jij als Anton Constandse bekijken hoe de samenwerking bevalt. Na die twee maanden evalueren we wat je van het werk vindt en of het bij je past. En hoe wij vinden dat je het doet.

Reiskosten

We vergoeden de reiskosten die onze vrijwilligers maken wanneer ze voor ons werken. Via een declaratieformulier kan je deze kosten maandelijks bij Anton Constandse declareren.

Verzekering

Anton Constandse heeft voor vrijwilligers een WA-verzekering en ongevallenverzekering afgesloten. Tijdens je werk als vrijwilliger ben je dus goed verzekerd. Woon je in de gemeente Den Haag? Dan ben je als vrijwilliger ook verzekerd via de Haagse Polis.

Trainingen en bijeenkomsten

Wanneer je als vrijwilliger bij ons start, melden we je aan voor een introductiebijeenkomst. Daar hoor je meer over Anton Constandse en over de problematiek waar onze cliënten mee te maken hebben.

Daarnaast vinden we het belangrijk om de kennis en vaardigheden van onze vrijwilligers te trainen en ontwikkelen. Daarom kun je als vrijwilliger deelnemen aan relevante trainingen en informatiemiddagen voor medewerkers. En je kan kosteloos meedoen aan diverse trainingen op de Den Haag Doet Vrijwilligersacademie van PEP Den Haag.

Keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld

Anton Constandse bezit het keurmerk ‘Vrijwillige Inzet Goed Geregeld’, dat laat zien dat we het vrijwilligersbeleid goed voor elkaar hebben. Het is een landelijke kwaliteitsonderscheiding van de vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV).

Lees hier het nieuwsbericht »

Dalil
vrijwilliger

"Hoewel ik dit jaar 60 word, denk ik nog lang niet aan mijn pensioen. Ik voel mij fit."

Mijn verhaal
Mahinder
vrijwilliger

"Ik probeer iedereen mee te geven wat van je leven te maken."

Mijn verhaal

Wil je vrijwilligerswerk doen bij Anton Constandse of hier meer over weten?

Neem dan contact op met vrijwilligerscoördinator Annelies van Staveren:
E-mail: A.v.Staveren@stichtingantonconstandse.nl
Telefoon: 070 321 02 14