Stap voor stap je doelen behalen

Wanneer je in aanmerking komt voor ondersteuning thuis, voert een medewerker van de gemeente een gesprek met je. Samen bekijk je op welke gebieden je ondersteuning nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan financiën, administratie, daginvulling en -structuur, zelfstandig wonen, sociale contacten en het voorkomen van terugval. In het intakegesprek met onze herstelondersteuner bekijken we wat je wil bereiken en wat er nodig is om je doelen te behalen. Als je het bijvoorbeeld lastig vindt om met geld om te gaan, maken we samen met jou een overzicht van inkomsten en uitgaven. We kunnen je helpen je post te sorteren. Of een goede boodschappenlijst te maken, zodat je geen onnodige dingen koopt en te veel geld uitgeeft. We kunnen je helpen bij het ontdekken van je talenten. Als je (nog) geen contact hebt met je buren, begeleiden wij daarin.

Meedoen werkt

Wanneer je regelmatig iets onderneemt en mensen ontmoet, voel je je beter. Het helpt om controle over je leven terug te krijgen. De collega’s van de afdeling participatie kunnen je hierbij ondersteunen. Zij stemmen met jou af wat je nodig hebt, zoals sporten, muziek maken, contact hebben met lotgenoten, of begeleiding naar betaald werk. Er is van alles mogelijk. Samen met anderen.

Over jouw bijdrage

We verwachten dat jij zelf initiatief neemt in je herstelproces. De herstelondersteuners stimuleren je hierin. Je doet je best om uit te voeren wat we hebben afgesproken. We werken samen vanuit vertrouwen en respect voor elkaar. De ondersteuning die nodig is stemmen we af. Wat je al kan, doe je zoveel mogelijk zelf. Het kan ook zijn dat iets niet lukt. Dan helpen we je erbij. We oefenen de vaardigheden die je wil leren en zoeken naar mogelijkheden die jou helpen om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.

Suzanne
cliënt

Mijn muur is eigenlijk een doorlopend project van vaardigheden

Mijn verhaal