Verhaal | 12/6/2017

Kim – eigen regie

“De Stichting Anton Constandse staat voor herstel en eigen regie, de cliënt moet kunnen zeggen, ‘wat wil ík in het leven?’. De Stichting Anton Constandse zet de mens op nummer één, participatie maakt zelfstandig en zelfbewust. Wij laten zien dat participatie al heel snel als onderdeel van een herstelproces kan worden gebruikt. Voor de buitenwereld ben je vaak pas waardevol als je weer werkt, of op jezelf woont. Die doelen worden dan van buitenaf aan jou opgelegd, het gaat er niet om wanneer jíj toe bent aan een nieuwe stap. Eigen regie is ons sleutelwoord. Wij willen dat onze cliënten zich in de periode dat ze hier wonen al gewaardeerd en waardevol gaan voelen. Dat doen we door iedereen een rol te geven. De cliëntenraad, deelnemen aan projectgroepen, organiseren van feestdagen, het ligt bij ons voor een groot deel in handen van de cliënten. In de geestelijke gezondheidszorg geldt nog sterker dan elders dat je ziek bent. Er is iets mis in je hoofd en dus kan je niks. Wij zien dat totaal anders, en doen daar alles aan, proberen ieder vonkje eigen regie aan te wakkeren. Participatie werkt! Vraag het maar aan onze cliënten.”