29/10/2020

Stichting Anton Constandse doet mee aan ‘Kamers met aandacht’.

Stichting Anton Constandse doet samen met stichting Jeugdformaat en stichting Kamers met aandacht mee aan een project om kamers te zoeken voor jongeren tussen de 18 en 23 jaar die kunnen uitstromen van begeleid wonen maar nog wel wat aandacht en ondersteuning nodig hebben om op eigen benen te staan.

Onder de titel ‘Kamers met aandacht’ moeten de jongeren worden gekoppeld aan mensen die een kamer over hebben. Daarbij kan het gaan om een zolderkamer bij een gezin, een kamer bij een alleenstaande of een ouder echtpaar óf een kamer in een studentenhuis. Voorwaarde is wel dat de kamer minimaal één jaar wordt verhuurd en dat de huurprijs niet hoger is dan het bedrag dat wordt geadviseerd door de landelijke huurcommissie.

Kamers met aandacht bestaat al in Utrecht. Daar zijn inmiddels 21 jongeren gekoppeld aan verhuurders. De jongeren krijgen begeleiding van een hulpverlener. Met een beetje extra ‘persoonlijke aandacht’ van de verhuurders of eventuele huisgenoten kunnen ze ook een eigen netwerk opbouwen om op terug te vallen, is het idee. De bedoeling is wel dat ze uiteindelijk helemaal op eigen benen staan.

Mooie tussenstap

Sjoerd Greefhorst, manager bedrijfsvoering bij Stichting Anton Constandse, noemt dit nieuwe systeem ‘een mooie tussenstap tussen beschermd wonen in een grotere groep en volledig zelfstandig wonen in je eentje’. Volgens hem biedt het de jongeren ‘vertrouwen’. ‘Vergelijk het met uit huis gaan en bij iemand intrekken, waarbij je naast je huisgenoot altijd kunt terugvallen op je ouders of begeleiders’, stelt hij.

De verhuurders en jongeren worden zorgvuldig aan elkaar gekoppeld, beloven de initiatiefnemers. Verhuurders bepalen zelf hoeveel aandacht zij bieden en op welke manier. De jongeren betalen de maandelijkse huur, hebben een dagbesteding en geen problematiek die het dagelijks functioneren in de weg staat.

Heeft u een kamer of woonruimte beschikbaar en wilt u deelnemen aan het project van kamers met aandacht? Dan kunt u contact opnemen met Kamers met Aandacht via www.kamersmetaandacht.nl of bel hun algemene nummer 06 11 13 46 85 en vraag naar de coördinator van Den Haag, Miranda van der Deijl.