7/12/2016

Steunpunt Stemmen Horen Haaglanden geopend

Onlangs heeft de officiële opening van het Steunpunt Stemmen Horen Haaglanden plaatsgevonden bij De Regisseur.

Het Steunpunt biedt informatie en ondersteuning aan stemmenhoorders en geïnteresseerden bij het (leren omgaan met) horen van stemmen. Dit gebeurt op basis van ervaringsdeskundigheid en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Het Steunpunt maakt onderdeel uit van de Raad voor Herstel en wordt geleid door ervaringswerker en medewerker herstel Yvonne Doornbos.

De opening had natuurlijk een feestelijk tintje. Er waren meerdere sprekers aanwezig, waaronder eregast Professor Marius Romme, een van de grondleggers van de Nederlandse en Internationale cliëntenbeweging voor stemmenhoorders: Stichting Weerklank, Stichting Leven met Stemmen en Intervoice.

Romme, die als psychiater in Maastricht ooit bij een televisieprogramma van Sonja Barend een oproep aan stemmenhoorder heeft gedaan zich bij hem te melden, heeft samen met veel ervaringsdeskundigen het ‘Maastrichtse interview’ ontwikkeld een vragenlijst waarbij je stil staat bij alle facetten van je levensloop.

In zijn presentatie vertelde hij onder andere dat veel mensen denken bij het horen van stemmen aan schizofrenie en psychose. Gebleken is dat zo’n 13% van de geestelijke gezonde mensen wel eens een stem horen. Stemmen horen is dus niet per definitie een symptoom van schizofrenie, maar een bijzondere ervaring waar je mee om kunt leren gaan. Voor mensen die last hebben van stemmen, is het leren omgaan met stemmen een belangrijke stap in hun herstel.

Professor Marius Romme en Ronald van Aken van de Stichting Anton Constandse tekenen de Nederlandse Stemmen horen Verklaring

Ervaringsverhaal

Hierover kon ook Mohammed Karamatali meepraten. Hij deelde zijn ervaring over het horen van stemmen. Daarbij vertelde hij over zijn deelname aan de lotgenotengroep voor stemmenhoorders, en hoe hij geleerd heeft om beter met zijn stemmen om te gaan en nu werkt als gastheer bij de inloop van de Regisseur.

Ter afsluiting heeft Andrea Noske, kleinkunstenaar die ook ervaring heeft met stemmen horen, een indrukwekkende voorstelling gegeven met een aantal toepasselijke liedjes en een stukje over haar eigen kritische stem. Een mooie muzikale bijdrage die precies de kern van de eerdere sprekers wist te raken.

Het Steunpunt Stemmen Horen Haaglanden
locatie: de Regisseur, Jacob Pronkstraat 6.
Elke vrijdag open spreekuur van 10.00 tot 12.00 uur en verder geopend op afspraak.
Voor informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met:
Yvonne Doornbos
T: 0624882683