16/1/2020

Nieuwjaarsduik nét even anders

Een frisse start van het nieuwe jaar. Duizenden mensen trotseren elk jaar kou en wind door het nemen van een duik in de winterse Noordzee. Natuurlijk is het leuk om met zóveel mensen 2020 een beetje spartaans in te luiden. Het ziet er ook leuk uit, al die ijsmutsen die allemaal tegelijk dezelfde kant op gaan. En weer snel terug om zich te warmen aan drank en soep. De Nieuwjaarsduik in Scheveningen kenmerkt zich door eenheid. Eenheid door al die oranje mutsen. Eenheid door de verplichte toegangsprijs. De eenheid van na afloop een kommetje erwtensoep in je koude handen krijgen. Eenheid, maar geen verbondenheid.

Door de duik op een andere manier te organiseren voor medewerkers en cliënten van Anton Constandse (op een andere dag én op een ander stuk strand) wordt het een bijzondere ervaring. Juist door het nemen van een gezamenlijke duik met collega’s en cliënten krijg je een gevoel van saamhorigheid. Hoewel we maar met 10 deelnemers de koude zee trotseerden was de verbondenheid veel sterker dan met duizenden andere, anonieme sportievelingen. Onze dank gaat uit naar de enthousiaste groep sympathisanten en het BHV team dat klaarstond op ons na afloop op te warmen. En de soep? Die was door medewerkers van De Regisseur met liefde gemaakt en smaakte heerlijk!

Volgend jaar weer. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wie gaat er mee?