14/3/2018

Lidy Adieu!

Op dinsdag 13 maart heeft Lidy Zaat afscheid genomen als bestuurder van de Stichting Anton Constandse. Lidy is maar liefst 33 jaar in dienst geweest, waarvan 28 jaar als bestuurder.

In een sfeervol Zuiderstrandtheater met 500 gasten aan haar zijde, kon ze genieten van een theaterprogramma dat startte met de film ‘Ons DNA’, een documentaire over de ontwikkeling van het beschermd wonen binnen Den Haag.

Nadat langzaam het filmdoek omhoog ging, werden de gekleurde gympen zichtbaar van 17 dansende medewerkers die onder leiding van de choreograaf van The Dutch Don’t Dance Division, Rinus Sprong, een enthousiaste swingdance op toneel brachten.

Uiteraard kon livemuziek niet uitblijven. ‘De Troubadours’, drie muzikale medewerkers en begeleiders van de Bandsessies, brachten het prachtige lied ‘Wat voor sfeer zou het zijn in Den Haag’, met veel temperament ten gehore. De tekst was uiteraard speciaal voor de gelegenheid geschreven.

De avond zou niet compleet zijn als er geen cliënten zouden langskomen en dat gebeurde met ‘De Ziel van Anton’: circa 80 zwart/wit portretten van cliënten kwamen op groot scherm langs; indringend, kwetsbaar, krachtig, intiem en van grote schoonheid.

Tijdens het finaleblok zong Lidy zelf, begeleid door voormalige medewerker en gitarist Guus van Bommel, het lied ‘Yesterday is here’ van Tom Waits.

Als laatste verrassing verscheen Ellen ten Damme ten tonele, zij nodigde Lidy uit om bij de vleugel te komen zitten waar ze van heel dichtbij kon genieten van Ellens vertolking van ‘Bicyclette’ en het toepasselijke ‘Non, je ne regrette rien’. Ellen nodigde daarna alle gasten uit om het podium te betreden; het laatste doek werd opgetrokken. Drankjes en hapjes stonden klaar waarna het feest losbarstte.

Kortom: een mooi afscheid passend bij Lidy Zaat en de Stichting Anton Constandse.

Lidy, adieu!