Verhaal | 30/6/2017

Martijn – Bandsessies

“Ik werk binnen de werkeenheid Toba en als bandcoach bij de Bandsessies. In dit werk moet je voor kleine succesjes gaan want dat zijn vaak grote successen voor cliënten. En bij de Bandsessies is zeker sprake van een succes, veel groter dan van te voren is gedacht! Sinds enige tijd hebben we een tweede oefenruimte in gebruik genomen omdat we enorm gegroeid zijn, er zijn zeker wel 25 deelnemers per week! In deze nieuwe oefenruimte kunnen de deelnemers van tevoren of na afloop met elkaar jammen. Tevens is daar een vrijwilliger aanwezig die bijvoorbeeld gitaarles geeft.

Rond 2004 heb ik samen met twee collega’s en cliënten een bandje opgericht met als doel op te treden. We zijn gestart op het bewonersfeest van de stichting, maar nu spelen we ondertussen op allerlei verschillende podia en zijn we ook actief als beveiliging op muziekfestivals. We streven ernaar om 80% van de deelnemers binnen de stichting te zoeken en 20% van buitenaf, zodat de bands niet uitsluitend van Stichting Anton Constandse zijn. Niemand wordt uitgesloten. De Bandsessies bestaat intussen uit verschillende bandjes. Per band zoeken we een zo goed mogelijke samenstelling, qua niveau en muzieksmaak. Het is belangrijk dat alle deelnemers plezier hebben. Als bandcoach stimuleren we deelnemers om eigen teksten te maken en zelfs te componeren. Muziek is een goede manier om je eigen verhaal naar buiten te brengen.”