Opleiding SPO

Maanden opleidingsduur
Vera
sociaal psychiatrisch ondersteuner

"In eerste instantie had ik er een hard hoofd in."

Mijn verhaal

Herstelondersteuning

De professionals van de Stichting Anton Constandse bieden herstelondersteuning. Herstelondersteuning is gericht op het vergroten van de eigen regie van de cliënt. De cliënt bepaalt plaats, tijd, inhoud en aard van de ondersteuning. Als hij deze zelfbepaling (nog) niet aankan, wordt alles in het werk gesteld om hem in de positie te brengen dat dit wel lukt. Zo wordt hij gestimuleerd en geholpen om ondanks zijn psychische aandoening opnieuw inhoud te geven aan zijn leven en zijn sociale rollen.

Hanteren van herstelondersteuning

De inhoud van herstelondersteuning is het geheel aan ondersteuningshandelingen en houding die een professional inzet ten behoeve van het herstel van de cliënt. De herstelondersteuning die de medewerkers bieden is voor de cliënt zichtbaar en beschikbaar.

Professionaliseren

Een wijziging van de positie en de verantwoordelijkheden van mensen bij hun eigen herstel, heeft tot gevolg dat ook de positie van de ondersteuners van het herstelproces verandert. Dit vereiste een professionalisering van het beroep. Om de nieuwe rol van de medewerkers vorm te geven is een beroep ontwikkeld dat aansluit bij de uitgangspunten van herstelondersteuning. Dit beroep heet sociaal psychiatrisch ondersteuner (spo'er). Er is een post-hbo-opleiding ontwikkeld om medewerkers voor dit beroep op te leiden.